Westerse acupunctuur

Acupunctuur is een al duizenden jaren oude methode in de Chinese gezondheidsleer.

Alhoewel acupunctuur vooral bekend is als pijnbestrijding, is het meer dan alleen een manier om pijn te verlichten. In de traditionele Chinese geneeskunde worden de begrippen energie en evenwicht gehanteerd. Energie is de motor van alle denkbare levensprocessen. De energie stroomt langs twaalf hoofdmeridianenen een groot aantal hulpmeridianen. Evenwicht is het basisprincipe van het universum. Het ontstaat wanner de tegenpolen Yang (het mannelijke, warme, lichte en scheppende deel van de mens) en Yin (het vrouwelijke, donkere en ontvangende deel) elkaar goed aanvullen.

Is het evenwicht tussen deze beide elementen verstoord dan kan de energie niet meer goed stromen en raken ze uit evenwicht. Dat voelt als “niet goed in je vel zitten”, “uit balans zijn” en gaat gepaard met specifieke ongewenste verschijnselen.

De westerse acupunctuur stelt aan de hand van het Vasculair (de bloedvaten betreffende) Autonoom Signaal (VAS) van de pols vast welke energiestromen (meridianen) verstoord zijn. Met flinterdunne naalden wordt dan geprobeerd deze energiestromen weer te herstellen. Te snel stromende energie wordt afgeremd en blokkades worden opgeheven.

Het inbrengen van de naalden is meestal volkomen pijnloos. Het kan wel gebeuren dat een behandeling wat gevoelig is. De naalden kunnen met warmte of electriciteit worden gestimuleerd. Krijg je tijdens de behandeling een vreemd, dof, warm of zwaar gevoel,

dan komt dat door de energieoverdracht.

Westerse onderzoekers hebben aangetoond dat er een relatie bestaat tussen de huid en

de organen.

De acupunctuur is effectief gebleken bij behandeling van aandoeningen van o.a.: luchtwegen, spijsverteringsstelsel, bewegingsapparaat, hormonaal, urinewegen en geslachtsorganen.

Indien er bij bepaalde aandoeningen reeds anatomische veranderingen zijn opgetreden (bijvoorbeeld door artrose) dan kan de acupunctuur niet genezen maar wel functionele verbetering en pijnverlichting teweeg brengen.